• Vanliga frågor


Frågor och svar

Naturligtvis uppstår många frågor och funderingar i samband med att man planerar ett äventyr. Här kan du ta del av några av de vanligaste frågorna och deras svar.

Är flygresan inkluderad i priset?
Ibland är den inkluderad, lite beroende på vilken resa det gäller och är tydligt beskrivet under varje resas paket och innehåll. Vi har surfare, skidåkare och äventyrare från hela världen så det är tyvärr inte möjligt för oss att erbjuda fasta flyglösningar från alla orter. Vi vill också låta våra gäster känna sig flexibla, kanske vill du utnyttja dina bonuspoäng på något flygbolag eller så kanske du vill stanna ett par dagar extra vilket gör att du också i många fall kan välja bort flyget.

Till vem riktar sig era resor?
Surfare, skidåkare och äventyrare finns i alla former och storlekar där alla har olika bakgrunder och olika stora fickor. Vi erbjuder ett brett sortiment av orter samt boende- och paketalternativ för att göra alla våra potentiella gäster så nöjda som möjligt. Spana in våra olika orter och aktiviteter, passar det dig är du vår målgrupp, svårare än så är det inte.

Vad är skillnaden på bokning, bokningsförfrågan och förfrågan?
På våra Roadtrips och vissa egna surfcamps (tex Hossegor) har vi ett fast antal platser som vi har bokat upp och säljer av på fasta datum, då kan vi enkelt boka in dig, skicka automatisk faktura och resehandling. En förfrågan är tex när du önskar en veckas heliski i Kanada, då måste vi kolla upp dina önskade datum, titta efter tillgänglighet och sy ihop ett paket till dig och dina polare. Sista alternativet är en Bokningsförfrågan som är en mix av de två ovan, då kan du själv välja datum, du gör dina önskade tillval till resan och får fakturor och bekräftelse på dina önskade val men vi måste fortfarande kolla upp så att det finns plats på just ditt önskade boende, så att dina tillval är genomförbara osv så detta blir först en 100% verifierad bokning när vi bekräftar resan till dig.

Behöver man ha med egen lavinutrustning?
På våra puderäventyr är det obligatoriskt med lavinutrusning. Om man åker på en vanlig vecka till alperna är det inte obligatoriskt även om vi rekommenderar det starkt.

Stämmer det att ni har hjälmkrav?
Vi har en väldigt tydlig policy där vi rekommenderar alla som åker skidor eller snowboard att ha en kruka på huvudet. Speciellt nu när vi gjort det lätt för dig som åker med oss att beställa en ny och skön hjälm från POC via Alpingaragets hemsida med tillhörande rabattkod på 20% som du hittar under ”Mina Sidor”.

Vi brukar resa med större standard reseföretag – vad är det för skillnad?
Vi på Xtravel betydligt mer flexibla och självständiga än vad många större företag kan och vill vara. Vi använder oss ofta av lokala surfguider och bergsguider runt om i världen vilket ger dig den absolut bästa upplevelsen på plats. Xtravel tror inte på löpandebandprincipen utan med oss blir du en i gänget, som att resa med likasinnade kompisar utan att behöva ta allt för många beslut eller ha speciellt stort ansvar. Det tar våra fantastiska guider hand om!

När vi sätter våra priser gör vi riktiga paketpris och döljer inga passageraravgifter, bränsleavgifter, transferavgifter, flygtillägg eller liknande som senare tillkommer. Vi kan även hålla väldigt konkurrenskraftiga priser trots vår storlek, allt tack vare så låga fasta kostnader på hela vår rörelse samt många års goda relationer med våra leverantörer runt om i världen.

Jag har gjort en bokningsförfrågan och fått en faktura. Om jag betalar den är då min resa bekräftad?
Nej. Det kan alltid hända att våra resor bokas samtidigt från två håll, även tekniska fel, eller att det inte finns plats på hotellet osv vilket kan leda till att din önskade resa inte är genomförbar. Därför är din resa först bekräftad när vi verifierar dina val och tillägg oavsett om du dessförinnan får en automatisk faktura från oss. Det kan också tillkomma fler fakturor för önskade tillägg som annan avreseort, skidfrakt mm. Har du betalt en faktura till en resa som inte går att genomföra får du självfallet dina pengar direkt i retur.

Hur länge har ni pysslat med den här formen av resor?
Xtravel startades 2004 av Eric Asmussen. Många av våra kontakter känner vi sedan många år tillbaka då alla på kontoret själva har jobbat och rest runt om i världen sedan mitten på nittiotalet. Vi har alla jobbat i resebranschen många år och kände helt enkelt att det var något som saknades, något med lite sport och äventyr och samtidigt med klockren service och kvalité.

Jag har bokat min resa på er gamla hemsida, hur betalar jag min faktura då utan åtkomst till ”min sida”?
Du kan fortfarande betala genom att använda den länk du fick med din bokning, alltså http://www.xtravel.se/old/payment/dibs/xtravel/form. Vi tar endast emot betalkort från VISA och MASTERCARD, alltså inte AmericanExpress eller andra kreditkort.

Kan jag göra ändringar på mitt resepaket? Stanna längre eller flyga från annan ort?
Om vi pratar skidresor så utgår vi alltid från ett standardpaket som presenteras här på hemsidan när vi bokar in er, då med x antal reserverade flygstolar och bäddar på resan. Önskas något annat än det som presenteras skall man meddela oss detta vid bokningen som då istället blir en bokningsförfrågan (alltså inte en skarp verifierad bokning). En bokningsbekräftelse måste du verifiera en gång till efter att vi har presenterat dig ett förslag på dina önskade ändringar/justeringar. Notera att det i vissa fall endast kan ges indikationspris och i vissa fall kan inga ändringar göras alls. Vanliga frågor som  utresa från Göteborg eller önskan om att få stanna längre i tex Tokyo efter resans slut, kommer vi att göra vårt yttersta för att lösa men det tillkommer en extra kostnad för ändringar och tillägg.

Viktigt att notera är också att det finns en viss risk att någon annan nyper en de ordinarie platserna från hemsidan under tiden vi behandlar din bokningsförfrågan och försöker hjälpa dig med en special lösning. För surfresor där vi oftast inte har flyg inkluderat är det betydligt enklare att göra justeringar. Kom ihåg att ge oss alla önskade justeringar i hop med din bokning.

Hur bokar jag min resa?
Det är hur lätt som helst. Du klickar bara på ”boka din resa” under respektive ort här på hemsidan eller slår oss en signal på 08-333 669. I bokningsformuläret klickar du i alla önskade alternativ och när vi har fått in din bokning och gått igenom den och kollat så att allt stämmer och det finns plats för dig/er, skickar vi tillbaka en bokningsbekräftelse vilket innebär att vi har ingått ett avtal tillsammans. All information kring din bokade resa finner du under ”mina sidor”.

Får jag ta med mina skidor/surfbräda på flyget?
Beroende på vilken resa så kan man ta med skidresorna på de flyg vi bokar åt er men det kan tillkomma en avgift för skidbagage ibland se information om bagageregler på din respektive skidresa. När det gäller surfbrädor så finner du även i dessa fall information om flygfrakt under respektive resa om flyget bokas via oss.

 

 

Kan jag vara nybörjare på Xtravels resor?
ABSOLUT. Nästan alla våra surfresor vänder sig mot nybörjare som vill lära sig surfa eller bara har testat det ett par gånger tidigare. Några utvalda resor varje år vänder sig till mer erfarna surfare men då står det klart och tydligt under resan det gäller. När vi pratar Motocross så måste du ha motorcykelkörkort och god erfarenhet av att köra i sand vilket kan vara rätt krävande. För skidresorna är det huvudsakligen för dig som kan åka skidor även om det då och då till Alagna och Stuben åker mindre erfarna skidåkare har de flesta av våra resenärer god skidvana. För att åka på våra roadtrips och heliskiresor behöver du kunna ta dig ner obehindrat i offpisten. För våra friåkningscamps som är till för att utveckla sin skidåkning är det ändå en stark rekommendation att man redan har full koll på det grundläggande kring skidåkning för att få det mesta ut av resan.

Kan man resa med barn på era resor?
Självklart kan man det. Allt beror så klart på vilken resa och ålder på barnet. För våra surfresor går det bra nästan överallt även om vi på våra båtturer inte rekommenderar det. På skidresorna är det lämpligast för yngre barn att hänga på under våra resor till Alperna där de gärna får vara lite äldre under våra roadtrips till Japan, Kanada USA mm för att få det bästa och mesta ut av resan.

Vad är skillnaden mellan en bokning och en bokningsförfrågan?
På många av våra resor har vi ett begränsat antal platser och så länge det finns plats kvar och du väljer något av våra presenterade paket på hemsidan och att det finns plats så får du din bokningsbekräftelse och fakturor med en gång. Men om det kanske är fullbokat, eller om du vill ha en speciallösning där du stannar längre eller önskar andra ändringar utöver paketen vi erbjuder så blir det istället en bokningsförfrågan och först en regelrätt bokning när du godtar vårt förslag på dina önskade delar. När du tackar ja, alternativt bokar en resa med oss har vi ingått ett avtal tillsammans, alltså inte då du betalar till oss utan redan vid din bokning alternativt då du godkänner vårt vändande förslag på din bokningsförfrågan.