• Villkor & Regler


 Villkor &  regler

Här hittar du Xtravels särskilda resevillkor för nedladdning. Dessa villkor ingår som en viktig del i avtalet mellan dig som resenär och Xtravel. Läs därför igenom resevillkoren noga.  Då vi svarar dig med en verifikation på din förfrågan eller vid din bokning finns våra villkor med som en länk (kryssruta som du behöver acceptera)  bland annan nyttig information. I och med vår bekräftelse har vi (reseföretaget Xtravel och dig som kund) ingått avtal med varandra och resevillkornen gäller. Se till att läsa igenom dokumentet noga.Undrar du över något är du alltid välkommen att kontakta oss på kontoret på 08-333 669 eller maila till info@xtravel.se så hjälper vi dig mer än gärna.

  • Xtravel resevillkor paketresor

  • Xtravel resevillkor företagsresor

  • Resegaranti

    Alla våra paketresor omfattas av resegarantilagen. Detta innebär att om resan blir avbruten eller inställd kan ersättning betalas ur resegarantin om Xtravel inte skulle ha möjlighet.

    Ansökan om ersättning skall ha inkommit till Resegarantinämnden senast två månader efter det resan blivit inställd eller avbrutits. Ring Kammarkollegiet för mer information. Telefon 08-700 08 00

  • Resemoms

    Alla priser inkluderar resemoms för privatpersoner till EU-länder med 2,67%, 0% moms utanför EU och 25% för resor inom Sverige. Vid vissa företagsofferter är resemomsen exkluderad.

  • Reklamation & ev. klagomål

    Vi hoppas och tror att det inte kommer att finnas någon anledning till klagomål eller reklamation. Delar du inte vår åsikt så ber vi dig i första hand lösa problemet på plats tillsammans med din reseguide/instruktör så snabbt som möjligt, eller i annat fall kontakta huvudkontoret senast två månader efter hemkomst för privatresenärer och två veckor efter hemkomst för grupp/företagsresenärer. Vi följer SRF (Svenska resebyrå Föreningens) råd och föreskrifter.

Boka & beställ din resa

Bokar din resa gör du smidigt under varje destination där du väljer eller önskar datum för resan. Du kan enkelt se vad som är inkluderat i resan och smidigt klicka dig igenom bokningen för att säkra din plats och eventuellt göra önskade tillägg/justeringar. När du har godkänt våra villkor har du ingått ett avtal med Xtravel och bekräftat din resa alternativt när vi bekräftar din förfrågan. Vissa resor kan nämligen inte bokas direkt utan blir en bokningsförfrågan först som vi sätter tänderna i och försöker lösa åt dig för att sen återkomma så fort vi bara kan med ett bra förslag.

Vissa resor har vi fasta platser på och resans grundpaket kan bokas och bekräftas direkt, alla tillägg så som önskad bergsguide, yogalektioner, avresa från tex Göteborg eller Oslo osv, kommer att efterfaktureras i mån av möjlighet för oss att tillmötesgå dessa tillägg. När bokningen (antingen direkt eller efter att vi skickat ett bekräftelsemail på din förfrågan) gått igenom och är OK så får du förutom inloggning till ”Min sida” också två alternativt tre fakturor från oss. Under ”Min sida” hittar du mer information, dina resehandlingar, poäng i vårt lojalitetsprogram, nedladdningsbara träningsprogram och diverse rabatter hos våra samarbetspartners.

Första fakturan avser anmälningsavgiften (oss tillhanda inom 10 dagar) och faktura nr 2 med resterande belopp av grundpaketet skall vara oss till handa 30 dagar före avresa. En eventuell tredje faktura avser gjorda tillägg beroende på vad vi kan tillmötesgå.

Betalar gör du smidigt via ”Min sida” via kontokort (Visa alt. Mastercard), med Swish till nr 12 33 55 89 39 eller till vårt bankgiro 5042-8978. Ange alltid fakturanumret som referens.

Internationella betalningar till IBAN: SE7150000000055011132137 | BIC: ESSESESS | VAT No. (momsnummer): SE556748216001

  • Min sida & Xtravel Loyalty

    Under ”Min sida” hittar du rabatter, erbjudanden, resehandlingar, mer information om din resa, bagageregler och nedladdningsbara träningsprogram så du kommer i form innan avresa.

    Här kan du också se hur många poäng du har jobbat ihop genom att resa med Xtravel under åren. Efter 10 resor bjuder dig på en weekend i Alagna* med grym skidåkning alternativt en weekend med surf i Lagos*, välj du. *exkl. flygresa

  • Ändringar & avbokingar

    Om du ändrar något i din bokning tillkommer en hanteringskostnad på 200 SEK samt eventuell kostnad för själva prisskillnaden i ändringen. Ändring av resmål eller avresedatum anses som en avbokning och ny beställning. Regler för avbokning hittar du under allmänna och särskilda resevillkor här lite längre upp. Kostnaden för avbokning beror på hur långt innan avresa vi blir informerade samt även hur mycket din resa kostar och vilka exakta kostnader vi har haft relaterade till din specifika resa.

  • Tillägg

    Notera att du då du bokar din resa kan göra diverse olika val och tillägg men att det är grundpaketet som är det verifierade paketet och det som gäller i din bokning. Utresa från tex Göteborg eller om du vill stanna några extra dagar på plats tillmötesgås och faktureras i efterhand om det är genomförbart och till ett pris du får godkänna separat. Alla tillägg som t.ex. Catski, Heliski, extra hotellnätter m.m. ligger utanför den ordinarie paketresan och faktureras separat. Leverantörens villkor och avbokningsregler gäller.

  • Att resa ensam

    Om du bokar en resa ensam och inte väljer att betala extra för enkelrum bör du vara beredd på att dela rum med andra resenärer oavsett kön, men som också reser ensamma. Om det är udda antal gäster och det inte finns någon vi kan para ihop dig med som rumskamrat under resans gång, kan du komma att behöva betala ett enkelrumstillägg ändå.

Sök & Boka hyrbil och flyg

På vissa av våra resor är inte flyg eller några transporter på plats inkluderade. Här kan du boka hyrbil och även söka och boka efter passande flygbiljetter till just din resa.

  • Sök & boka hyrbil

    Vi rekommenderar ofta hyrbil som transportsätt på resmålet eftersom det erbjuder en väldig flexibilitet, och lite mer frihet. Dessa tre alternativ rekommenderar vi:

     

  • Sök & boka boende

    Kanske vill du lägga till någon extra natt på plats efter eller före resan. Sök efter sköna hotell & boendealternativ som tillägg till din resa. Vill du att vi hjälper dig så hör bara av dig så löser vi det.

  • Sök & boka flyg

    Om din bokade resa inte inkluderar flyg kan du söka och boka flyg här på länken nedan, glöm inte ta en titt på listan över svartlistade flygbolag innan du bokar.

Pass, visum, vaccinationer och UD

För information om pass/visumregler och vaccinationer se destinationsfakta under respektive destination, klicka på länkarna nedan eller ladda ner UD:s app Resklar där finns UD:s råd och reseinformation om världens länder från Sveriges ambassader. Genom checklistan ”Min resa” kan du enkelt förbereda varje resa.

Om oturen är framme och du råkar ut för en olycka, blir svårt sjuk eller tappar passet är det viktigt att ha en försäkring, men det kan också vara bra att veta vad svenska ambassader och konsulat kan hjälpa dig med.

  • Pass och visum

    Läs mer om pass och visum för just din resa under destinationsfakta under varje destination.

    För visuminformation om alla länder titta här

  • Vaccinationer

    För att få information om nödvändiga och rekommenderade vaccinationer föreslår vi att du besöker vårdguiden 1177 eller tar kontakt med resmålets ambassad i Sverige.

    Klicka här för att komma till vårdguidens rekommendationer för vaccinationer

  • UD Resklar

    Här kan du ladda ner UD Resklar appen

    Till iphone

    Till Andriod

  • Vad kan Svenska ambassaden på destinationen hjälpa till med?

    • Råd om hur du överför pengar från Sverige, det vill säga hjälp till själv hjälp.
    • Att kontakta försäkringsbolagens larmcentraler – Euro-Alarm, Nordic Assistance eller SOS International.
    • Att kontakta anhöriga i en nödsituation eller lösa andra problem i samband med tex en olyckshändelse, akut sjukdom eller dödsfall.
    • Råd om försvarsadvokat, läkare eller tolk samt hjälp med att kontakta dem.
    • Ett provisoriskt eller ordinarie pass.
    • Ett tillfälligt lån för att kunna resa hem till Sverige i en nödsituation som inte är självförvållad.
  • Vad kan Svenska ambassaden på destinationen inte hjälpa till med?

    • Valutaväxling och annan bankservice.
    • Hotell- och biljettbokning.
    • Betalning av skulder, böter eller borgen
  • Vem kan få hjälp på Svenska ambassaden?

    • Svensk medborgare som är bosatt i Sverige.
    • Flykting eller statslös som är bosatt i Sverige.
  • Att tänka på inför din resa:

    • Teckna en reseförsäkring eller kontrollera att du har en hemförsäkring med reseskydd innan resan börjar. Läs mer under försäkringar.
    • Ha giltigt pass och visum. Läs mer under visum.
    • Kontrollera så att du har alla nödvändiga vaccinationer. Läs mer under vaccinationer.
    • Kontakta ambassaden eller närmaste konsulat i landet där du befinner dig om det blir krig eller kris, eller om en naturkatastrof eller större olycka inträffar.
    • Kontakta dina anhöriga i en krissituation.
    • Aldrig ta med paket eller väskor med okänt innehåll när du skall passera en gräns.

Försäkringar

Xtravel samarbetar med Europeiska ERV försäkringar som har diverse varianter att välja mellan. Läs noga igenom och se vad som kan passa dig och din planerade resa bäst om du inte redan har eventuell hemförsäkring, egen reseförsäkring eller är försäkrad via ditt betalkort/bank.

  • Avbeställningsskydd

    Med Europeiska ERV avbeställningsförsäkring kan du få ersättning för avbeställd resa eller arrangemang om något oförutsett händer dig eller din medförsäkrade. Den kostar 6% av resans pris.

    • Teckna Avbeställningsskyddet här
    • Ladda ner fullständiga villkor för Avbeställningsskyddet här
    • Bläddra i den elektroniska broschyren här

  • Försäkringskassans EU-kort

    Försäkringskassans tidigare E111-intyg har nu ersatts av ett EU-kort. EU-kortet ger dig samma rättigheter till sjukvård som invånarna har i det land du besöker. Tänk på att detta gäller den allmänna vården. Vid besök hos en lokal privat doktor betalar du på plats, sparar alla kvitton och får med största sannolikhet dessa utgifter betalda av ditt försäkringsbolag, när du kommer hem igen från semestern.

    • Beställ ditt EU-kort här
  • Semesterförsäkring

    Med Europeiska ERV:s Semesterförsäkring är du helt försäkrad under din resa med oss på Xtravel i kombination med din egen hemförsäkring. Priset varierar beroende på vilket resmål du väljer.

    • Teckna Semesterförsäkringen här
    • Ladda ner fullständiga villkor för Semesterförsäkringen här
  • Reseförsäkring Extrem

    Europeiska ERV har tillsammans med oss på Xtravel tagit fram en försäkring som täcker lite mer än en ”vanlig” semesterförsäkring. Reseförsäkring Extrem ger dig ett heltäckande skydd när du ska ägna dig åt kitesurfing, klättring, offpiståkning och andra extremsporter med hög skaderisk och dyrbar utrustning. Denna försäkring går inte att teckna på nätet.

    • Teckna Reseförsäkring Extrem genom att kontakta ERV på 0770-456 900
    • Ladda ner fullständiga villkor för Reseförsäkring Extrem här
    • Bläddra i den elektroniska broschyren här

     

  • Alltid utan självrisk

    Med ERV reseförsäkringar får du den bästa hjälpen direkt på plats, pengar direkt i handen och råd och hänvisning om vart du ska vända dig. Allt utan självrisk eller karensdagar. För att teckna reseförsäkringar måste du vara stadigvarande bosatt i Norden, registrerad i allmän nordisk försäkringskassa och ha ett reseskydd (som gäller utanför Norden) i din hemförsäkring.
    Har du inte det eller om du är borta mer än 45 dagar så teckna försäkringen Backup Basic som du hittar här

  • Försäkring för företagsresor

    För våra företagskunder ber vi er kontakta oss på 08-333 669 så hjälper vi er med en bra och smidig lösning.

Bagage

Beroende på när var och hur du reser, så skiljer sig bagagereglerna en hel del. Mer detaljerad information om vad du får och inte får ha med dig på resan finner du under ”mina sidor” när du har bokat in dig på en av våra resor. Men du kan redan här läsa lite generell information om bagage och vanliga frågor. Här kan du söka på aktuellt flygbolag för att hitta mer  information. 

  • Generella bagageregler

    Generellt sett får du ta med dig ca 20 kg exklusive ditt handbagage på ca 8kg inom Europa, men för dig som reser utanför Europa gäller ofta lite mer tillåten vikt. Glöm inte kolla dina bagageregler innan avresa då det kan blir dyrt att behöva betala övervikt på flygplatsen. Mer information om din tillåtna vikt/antal finner du under ”Min sida”.

  • Skadat eller förekommet bagage

    Om bagaget skadats eller förekommit, vilket kan inträffa, skall du som resenär anmäla detta på flygplatsen genom att fylla i en så kallad P.I.R (Property Irregularity Report) hos flygbolagets ”help desk” och sedan få en kopia av rapporten. Utan en P.I.R kan man inte få någon som helst ersättning. Adressen till ditt boende hittar du på våra resehandlingar så att väskan hittar dig under semestern. Om du blir utan bagage över natten, kan du ha rätt att kräva ersättning av flygbolaget alternativt ditt försäkringsbolag för sådant som du måste inhandla för att inte få din semester förstörd.

  • Specialbagage

    För skidor och surfbrädor gäller väldigt olika regler, hör gärna med oss vad som gäller på just din flight om du inte hittar det i din bokningsbekräftelse. På merparten av våra skidroadtrips har vi lyckats inkludera skidfrakt samt till alperna på de flesta avgångarna men det är inget vi kan garantera vid bokningstillfället då det är i mån av plats och beroende på flygbolag. Läs mer om skid- eller surfbrädefrakt under respektive resa eller i din resehandling.

  • Packa lätt och rätt

    Tänk på att packa lätt och rätt helst i mjuk vattenavvisande material oavsett om du skall på skidresa, surfresa eller företagsresa. Oftast behöver du inte ha med dig allt det där som känns livsviktigt när man står hemma och skall packa men följande kan vara bra att ha med sig:

    • Passet
    • Solbrillorna
    • Hörlurar
    • Laddare / Adapter
    • Rätt inställning
    • Öronproppar
    • Solkräm
    • Armékniv / Multitool
    • Badkläder

Flyg & flygplatsinformation

Inget flygbolag kan undgå vissa eventuella förseningar av olika orsaker. Vi och flygbolagen gör i sådana fall allt för att lindra effekterna. Du kan inte räkna med att få ersättning för missad anslutning, taxiresor, utebliven arbetstid eller för övernattning på hotell av Xtravel utan vi rekommenderar dig att prata med ditt försäkringsbolag alternativt direkt med flygbolaget. Söker du senaste ankomst eller avgångstider mm från respektive Skandinavisk flygplats kan du klicka på länkarna här för att komma vidare till respektive flygplats.

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och/eller korrekturfel.